Pluskinderen en praktijkkinderen
Wij hebben op onze school leerlingen die uitgedaagd moeten worden op cognitief gebied. Deze leerlingen krijgen uitdagend werk binnen hun weektaak. Ook zijn er leerlingen die uitdaging nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied. Het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind. Het is de bedoeling dat ze op één moment in de week met juf Mellanie samen komen om gelijkgestemden te ontmoeten en activiteiten te ontplooien, met behulp van de dieren van het land van Kben.
Onder begeleiding van een leerkracht gaan ze opdrachten doen waarbij de meervoudige intelligentie en de executieve functies worden aangesproken. Dit doen ze met behulp van rollenspellen, samenwerkingsopdrachten en individuele opdrachten.
Ze leren zichzelf beter kennen en hun reactie op bepaalde situaties. Tijdens de weektaak-uren gaan ze aan de slag met een eigen gekozen doel om dit verder te verwezenlijken. We hebben drie groepen in huis die meer uitdaging nodig hebben: de welpen (groep 3), de safarigroep (groep 4/5) en de expeditiegroep (groep 6, 7, 8).
Daarnaast hebben we ook een aantal leerlingen die behoefte heeft aan beweging gedurende de dag en om praktisch handelend bezig te zijn. Hiervoor is de praktijkgroep opgericht. Na overleg met ouders, krijgen een aantal kinderen gedurende de dag een paar keer 10 minuten de tijd om praktische opdrachten uit te voeren. Dit kan een koffiedienst, een binnen/buitendienst of een kopieerdienst zijn. We merken dat de kinderen erg enthousiast zijn hierover en in de tussenliggende tijd in de klas meer geconcentreerd aan het werk zijn. En dat wat het doel.
PCBO Plusprogramma